Papieski Tarpan w Szreniawie

18.01.2020

Niespodzianka od Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Od połowy lutego odwiedzający będą mogli zobaczyć nowe oblicze placówki. Największe zmiany widoczne będą na wystawach stałych i czasowych.

Pojawią się także nowe ekspozycje, takie jak np. "Dzieje rolnictwa", "Rzemiosło wiejskie", "Cukrownictwo, Piekarnictwo, Olejarstwo oraz Mleczarstwo", "Transport Wiejski" czy "Muzeum Tarpana". Na wystawie upamiętniającej ten wyjątkowy samochód rolniczy zobaczyć będzie można rozmaite odrestaurowane modele tego "pierwowzoru dzisiejszych SUV-ów", w tym np. wojskowego Honkera oraz papieskiego Tarpana.


Zarządzający placówką liczą, że nowe aranżacje i unikalne, tematyczne prace plastyczne ilustrujące treść wystaw urzekną gości muzeum. Prace nad metamorfozą ekspozycji trwały trzy lata.

Zdjęcia: Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie.

Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku podjęto decyzję o budowie samochodu dla celów rolniczych. Zdecydowano, że auta będą konstruowane w Wielkopolsce, a argumentem za tym był fakt, że Wielkopolska była przodującym regionem w produkcji rolniczej. W dwóch poznańskich ośrodkach zbudowano prototypy pojazdów. W Technicznej Obsłudze Samochodów powstał prototyp pod nazwą Warta, a w Instytucie Obróbki Plastycznej, który współpracował z Politechniką Poznańską, prototyp Tarpana.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej zaplanowano na początek roku 1973, a początkową produkcję na tysiąc egzemplarzy. Pojazd produkowany był w Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych w Poznaniu-Antoninku.

muzeum rolnictwa szreniawa tarpan wystawa