MPK odkupiło legendarne pojazdy

26.01.2021

MPK Poznań zostało właścicielem najstarszego sprawnego parowozu w Polsce – Borsiga Bn2t. Kupiło również legendarnego „Ryjka”, czyli najstarszy zachowany w kraju autobus szynowy. Stało się to dzięki porozumieniu z Poznańskim Klubem Modelarzy Kolejowych.

Wiele lat temu, z myślą o Maltance, klub pozyskał tabor wąskotorowy z całej Polski. Stopniowo, w miarę możliwości, remontował go własnymi środkami i przy pomocy firm, które oferowały wsparcie. Nawet pojawiały się wówczas plany utworzenia skansenu wąskotorówek – wspomina Ryszard Pyssa, prezes Zarządu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. – Jednak z biegiem czasu klub przeprofilował swoją działalność, koncentrując się na modelarstwie i tworzeniu makiet. Ubywało również ludzi, którzy mieli czas i serce, aby poświęcić się taborowi i szukaniu środków na konieczne naprawy.

Ryszard Pyssa dodaje, że o zgromadzony przez PKMK tabor upominało się kilka firm, ale Zarządowi klubu zależało, aby pozostał on w Poznaniu. – Z tego względu ucieszyła nas możliwość przekazania go spółce MPK Poznań, która nie tylko zadba o prawidłowy stan techniczny, ale też będzie go eksploatowała. Co bardzo ważne, tabor pozostanie ozdobą Maltanki, stanowiąc niezwykłą atrakcję turystyczną dla wszystkich odwiedzających.

Na stan spółki przeszedł m.in. utrzymywany przez MPK Poznań w stanie czynnym Borsig Bn2t. To cieszący się wielką popularnością, najstarszy w Polsce sprawny parowóz. Wyprodukowano go w 1925 roku. W minionych latach był uruchamiany podczas Dni Pary ma Maltance, ciesząc nie tylko małych pasażerów, ale i spacerujące nad jeziorem osoby.

MPK Poznań kupiło od PKMK także 2 wagony osobowe z dawnej Kolei Witaszyckiej (w tym odrestaurowany wagon wypożyczony w minionych latach przez miłośników z Towarzystwa Wyrzyskiej Kolei Powiatowej z Białośliwia), kilka różnych wagonów towarowych oraz drezynę motorową. Pozyskało także protoplastę dzisiejszych popularnych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41. Z uwagi na jego kształt nazywany jest przez poznaniaków „Ryjkiem”. Już rozpoczyna się jego remont.

„Ryjek” to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań „Ryjek” trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych. – W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok – wyjaśnia.

Od 2004 roku „Ryjek” nie był jednak wykorzystywany. Aby ponownie mógł kursować na Maltance, konieczne jest przeprowadzenie napraw. 

Naprawa będzie okazją, aby przywrócić dawny schemat malowania. „Ryjek” uzyska zielone barwy (górna część – jasnozielony miętowy, środkowa i dolna – ciemna zieleń) z pomarańczowym pasem przez całą długość. Dach będzie szary, a napisy na wagonie – kremowe. Zanim „Ryjek” wyjedzie na wąskie tory Maltanki konieczna jest nie tylko naprawa, ale również uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń. 

Źródło: Poznań /FOT: Ryjek na stacji Maltanka. Rok 1994 fot. M.Mąkowski

historia Klub Modelarzy Kolejowych MPK parowóz Polska remont Ryjek